سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسیارند کسانی که دانش دارند و از آن پیروی نمی کنند . [امام علی علیه السلام]

فنی مهندسی کامپیوتر

مدل TCP/IP که برای ارتباط اینترنتی به‌کار می‌رود، می‌توان به لایه‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد که بعدا بیشتر توضیح می‌دم، اما یکی از این لایه‌ها، لایه ارتباط host2host است که خود شامل دو پروتکل است به نامهای TCP و UDP :
http://www.noandish.com/images/akhbar/big/safardolat1.1.JPG
?- (TCP (Transmission Control Protocol :
این پروتکل قوی‌تر و قابل اعتمادتر است و اصولا پروتکل مهمتری نسبت به UDP محسوب می‌شود. این پروتکل توانایی بازبینی بسته‌هاو کنترل خطا را هم دارد.

?- (UDP (User Datagram Protocol :
این پروتکل برای کاهش overflow طراحی شده است و در خیلی از موارد وابسته به TCP است.

نکته مهم این است که وقتی با یک پورت خاص روی یک کامپیوتر دیگر ارتباط برقرار می‌کنیم، این ارتباط می‌تواند از نوع TCP یا UDP باشد. بنابراین وقتی می‌خواهیم یک کامپیوتر خاصی را از نظر پورت‌ها بررسی کنیم، هردو باید بررسی شود.

با تشکر

 
 

 

یکشنبه، 18 آبان، 1382

 

شماره Port و آدرس IP چیه ؟

 

 *** شماره پورت (Port number):
وقتی شما در شبکه اطلاعات رد و بدل میکنیداطلاعات از درگاههایی وارد و خارج میشن که به این درگاهها میگن پورت . این درگاهها فیزیکی نیستن و واسه TCP/IP تعریف شدن  . برای TCP جمعاً 65535 تا پورت تعریف شده که پورت شماره صفر رزرو شده و از اون استفاده نمیشه .
شماره پورت یه عدد 16 بیتیه که مشخص کننده یه درگاه اطلاعاته . در هدر TCP شماره پورت مبدا (یعنی شماره پورتی که برنامه کاربردی بوسیله اون پورت اطلاعات را میفرسته) و شماره پورت مقصد(یعنی شماره پورتی که برنامه کاربردیه سیستم مقابل بوسیله اون پورت اطلاعات را میگیره) وجود داره .
شماره پورتها طبقه بندی خاصی دارن به این صورت :
# شماره پورتهای 1 تا 1024 شماره پورتهای شناخته شده که توسط پرتکل یا سرویس خاصی استفاده میشن .
# شماره پورتهای 1025 تا 65535 که به سرویس خاصی اختصاص ندارن و بیشتر موقتی هستن و با شروع یه ارتباط بصورت تصادفی (Rondom) انتخاب میشن و با پایان ارتباط کنار گذاشته میشن .
اینم شماره و سرویس یا اسم چند تا پورتهای شناخته شده .
-----------------------------------
7 .......... echo
9 .......... discard
11 ......... systat
13 ......... daytime
15 ......... netstat
19 ......... chargen
21 ......... ftp
23 ......... telnet
25 ......... smtp
37 ......... time
39 ......... rlp
43 ......... whois
53 ......... dsn-lookup
70 ......... gopher
69 ......... tftp
79 ......... finger
80 ......... http
109 ........ pop2
110 ........ pop3
119 ........ nntp
135 ........ ntrps-dec
139 ........ netbios
161 ........ snmp
179 ........ bgp
443 ........ shtp
512 ........ biff
----------------------------------
یه پورت در دو وضعیت میتونه باشه ، باز یا بسته . وقتی پورت بازه یا فال گوشه یا در حال ارتباط .
در وضعیت باز یه برنامه پورت را کنترل میکنه و به پکتهای رسیده به اون پورت جواب میده و در حالت بسته پورت غیر فعاله و هیچ برنامه روی پورت فعالیت نمیکنه و پورت در برابر پکتهایی که میرسه عکس العملی نشون نمیده . در ویندوز یه سری پورتها بصورت پیش فرض بازن و هر کدومشون با یه برنامه کنترل میشن . مثلا پورت 23 بوسیله telnet کنترل میشه . وقتی یه برنامه کاربردی مبتنی بر TCP روی سیستمتون نصب میکنید این برنامه یه پورت را تحت کنترل قرار میده و اون پورت را به حالت باز در میاره و روی اون پورت برای بسته های TCP رسیده برای اون پورت اصطلاحاً فال گوش می ایسته . اینکه یه برنامه کاربردی از چه پورتی استفاده کنه بوسیله کسی که اون برنامه را مینویسه تعیین میشه . مثلاً یاهو مسنجر از پورت 5101 برای ارتباط چت استفاده میکنه .
وقتی شما با اکسپلورر میخواهید صفحه های وب یه وب سایت را ببینید اکسپلورر برای TCP پورت 80 را پورت مقصد معرفی میکنه چون سرویس ارائه صفحه های وب روی پورت 80 وب سرورها هستن و این شماره پورت در هدر TCP بعنوان شماره پورت مقصد اضافه میشه و شماره پورتی که اکسپلورر از اون صفحه ها را درخواست کرده میشه پورت مبدا مثلا 1234 . وقتی این درخواست میرسه به سرویس دهنده صفحات وب اون وب سرور ، این سرویس دهنده ، صفحه ها (که بصورت کدهای HTML هستن) را بصورت پکت های TCP با پورت مقصد یعنی پورت اکسپلورر شما مثلا 1234 و پورت مبدا 80 میفرسته .
چطوری بفهمیم چه پورتهایی روی سیستم ما بازه ؟
Netstat
مهمترین فرمان در استفاده از پورتها netstat هست (در طول این دوره شما باید به استفاده از Command prompt عادت کنید . مسیر اون در ویندوز XP به این صورته Start \ all programs \ Accessories \ Command prompt )
در Command promt فرمان Netstat -na را تایپ کنید واینتر بزنید . سویچ a هم میتونه بجای na استفاده بشه ولی در این حالت بجای شماره پورتهای باز اسم پورت نشون داده میشه . این فرمان هم در ویندوزهای با هسته NT مثل ویندوز 2000 و XP هستش هم در یونیکس . بعد از اینکه این فرمان را اجرا کردید چهار تا ستون میبینید .
proto : این ستون پروتکل روی هر پورت را نشون میده.
Local Address : توی این ستون اگه شما از سویچ na استفاده کرده باشید آدرس IP کامپیوتر خودتون و شماره پورتهای باز را میبینید ولی اگه از سویچ a استفاده کرده باشید Computer name و اسم پورت باز رامیبینید . هر دو تا سویچ را امتحان کنید تا فرقشون را بفهمید . در کل استفاده از na بهتره .
Foreign Address : که آدرس IP کامپیوتری که در حال حاضر به این پورت متصله و در حال رد و بدل کردن اطلاعات با کامپیوتر شماست را نشون میده.
State : وضعیت پورت را از نظر اینکه در حال ارتباطه یا فال گوشه نشون میده .
این فرمان میتونه شما را از وجود یه هکر که به سیستم شما نفوذ کرده مطلع کنه . بعداً میفهمید یعنی چه .

*** آدرس IP یا IP Address
عددیه که کامپیوتر یا سیستم مشخصی را در طول شبکه توضیح میده . یه چیزی تو مایه های پلاک واسه ماشین . هر سیستم در شبکه یه آدرس IP منحصر به فرد داره یعنی در یک زمان دو تا سیستم با یه آدرس IP وجود ندارن . طول این عدد 32 بیته و شامل 4 تا عدده که با نقطه از هم جدا میشن بصورت W.X.Y.Z که هر کدوم از این چهار عدد میتونن بین 0 تا 255 باشن . مثلاً آدرس IP سیستم من در این اتصال 216.122.12.214 هست . آدرس IP هر سیستم در واقع از دو قسمت تشکیل شده ، آدرس شبکه و آدرس اون سیستم در اون شبکه . روترها (مسیریابها) بوسیله Netmask میفهمند که کدوم قسمت از آدرس IP آدرس شبکه و کدوم قسمت آدرس یه سیستم تو اون شبکه اس . با ترکیب آدرس IP با Netmask بوسیله پیوند XOR معلوم میشه کدوم قسمت از آدرس IP مال شبکه هست . این موضوع را هر جا لازم شد مفصل توضیح میدم . فقط همینقدر بدونید که مسیریابها بوسیله Netmask قسمتهای آدرس IP را تشخیس میدن .
IP ها براساس عدد اولشون یعنی W کلاس بندی میشن که این کلاس بندی بصورت مطلق و همیشگی نیست . آدرس IP هایی که عدد اولشون یعنی W کمتر از 192 هستن (بجز 127) در کلاس جهانی قرار دارن و مخصوص سرورهایی در کلاس جهانی هستند . بین 192 تا 223 مربوط به سایر سرورها و کاربران Dial-up هستش .
آدرس IP سرورها ، سایتها و کامپیوترهایی که غیر از اتصال Dial-up به اینترنت متصل میشن یه عدد ثابته ولی واسه کاربرانی که بوسیله اتصال Dial-up در اینترنت قرار دارن با هر بار کانکت ممکنه تغییر کنن . برای اینکه آدرس IP کامپیوتر خودتون را در یک اتصال بدونید در Command prompt فرمان ipconfig را اجرا کنید . با این فرمان غیر از آدرس IP ، مشخصه Netmask و Gateway را هم میبینید . حالا این فرمان را اجرا کنید و نتیجه را ببینید .
برای پیدا کردن آدرس IP کسی که بوسیله یاهو مسنجر باهاش چت میکنید در Command prompt فرمان Netstat -na را اجرا کنید و در سطری که پورت 5101 (پورت برنامه یاهو مسنجر) نشون داده شده در مقابل ستون Foreign Address آدرس IP اون شخص را ببینید .




عباس اقایی ::: پنج شنبه 87/5/31::: ساعت 9:8 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 1


کل بازدید :19487
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<